Keresés ebben a blogban

2025. március 8., szombat

Nagyböjt 1.vasárnapja



Legfőbb törekvése az volt, hogy szabad maradjon mindentől, ami a világé, és hogy lelkének ragyogó fényét megóvja a földi élet szennyének fertőzésétől. Különös buzgalommal kereste a magányos helyeket, és teljesen kiüresedve huzamosan elidőzött ott Krisztus sebeiben. Legbiztosabb kikötője az imádság volt. Imádsága nem volt rövid lélegzetű, sem üres vagy elbizakodott, hanem ellenkezőleg, hosszú s buzgósággal és szelíd alázattal teljes. Ha későn fogott hozzá, reggel is alig tudta befejezni. Imádkozott, ha járkált, imádkozott, ha ült, imádkozott, ha evett, vagy ivott. Éjszakánként rendszerint magányosan ment elhagyatott és omladozó templomokba imádkozni.

Az itt töltött órákban az isteni kegyelem erejével sok félelmet és lelki szorongást sikerült leküzdenie, Olykor közelharcot kellett vívnia a sátánnal, mivel az ilyen helyeken nemcsak benső kísértésekkel zaklatta, hanem ijesztő zajjal és dörömböléssel külsőleg is megfélemlíteni igyekezett. Isten rettenthetetlen bajnoka azonban, mivel tudta, hogy az Úrnak hatalmában áll mindenütt mindent megtenni, nem engedte magát megfélemlíteni.

Amilyen mértékben gyarapodtak Szent Ferenc érdemei, olyan mértékben éleződött ki az őskígyóval folytatott harca. Mert minél nagyobb kegyelmeket nyert a szent, ellenfele annál agyafúrtabb ravaszsággal és kíméletlenebb erőszakkal tört ellene. Jóllehet tapasztalatból tudta már, hogy a bátor és serény harcos egy pillanatra sem enged a harcból, mégsem szűnt meg állandóan ostromolni mindig győztes ellenfelét.

Készüljünk fel és legyünk résen, ha igazán Krisztust akarjuk követni, mert a sátán mindent megtesz azért, hogy elszakítson bennünket az igazi boldogságtól: Istentől. Apróbb bűnökkel, gyarlóságainkkal, sokszor a “szent álruháját magára véve”, sokszor kapott sebeinken, szégyenérzeteinken, szomorúságainkon, vagy akár legjobbnak tűnő érzéseinken keresztül.

Álljunk ellen a Gonosznak, miként Jézus nyomán Szent Ferenc is tette. Tartsunk ki böjti elhatározásainkban, és szegezzük tekintetünket a hit szerzőjére és beteljesítőjére: Jézusra!

Felhasznált irodalom:

Szent Bonaventúra: Szent Ferenc élete

Assisi Szent Ferenc virágoskertje (Fioretti)

Celanoi Szt. Tamás életrajzai Szent Ferencről




2025. március 4., kedd

Szépség


 

Miért baj ha a böjt fogyókúra?!

A böjt nem fogyókúra.
Miért nem? Vagy miért igen? 
Nem fogyókúra, mert a fogyókúrát az ember önmagáért végzi, a valódi böjtnél pedig Isten van a fókuszban. 
Ifjúkorom delén sokféle diétàval szemezgettem, sokféle diétànak nekikezdtem. Sajnos gyenge volt az akaraterőm és talán nem voltam kellően hiú ahhoz, hogy akár egyet is végigcsinàljak.
Amikor viszont vallási gyakorlatként böjtöltem, előjött a hiúságom. Igyekeztem felhasználni a böjtöt arra, hogy megszabaduljak az egészségtelen ételektől; aztán az élet úgy hozta, hogy első várandósságom alatt inzulinrezisztens-diétàt kellett folytatnom. A terhesség alatt sokan ellenzik a böjtöt, holott elég abszurd, hogy a heti egyszeri "szigorú böjt" árthat a baba vagy a mama egészségének. Mindenesetre ebben az időben igencsak kedvemre való volt, hogy "felmentést kaptam" a nagyböjti étkezési böjt alól.
Nem volt rövid időszak, mire rájöttem, hogy tévúton járok és lelkem mélyére néztem.
Immár tizensok évvel később, tudatosan figyelek arra, hogy a böjtben ne az általam preferált teljes kiőrlésű kenyér és cukormentes, vitaminban gazdag ételeket fogyasszam, hanem az étkezést is úgy alakítsam, hogy az valóban Istenért és másokért vállalt igazi áldozat legyen.
Mellesleg, ha az ember étkezési böjtöt végez, 40 nap alatt jócskàn lemegy róla néhány kiló is. 🤣  Dehát ilyenek az Istenért vállalt áldozatok: kemények, hasznosak és "egészségesek", mert az ember lelkéért valók, de a testre is hatnak.

Nagyböjt

 


2025. március 2., vasárnap

Imaélet-sorozat 2.: Szóbeli ima

 

I. A szóbeli ima

Isten Igéjével beszél az emberhez. A gondolt vagy kimondott szavak gyarapítják imádságunkat. A legfontosabb azonban a szív jelenléte Annál, akihez az imádságban beszélünk. "Meghallgatásunk nem a szavak sokaságától, hanem az elme éberségétől függ." 

A szóbeli ima a keresztény élet nélkülözhetetlen eleme. A tanítványoknak, akiket vonzott Mesterük csöndes imádsága, Ő egy szóbeli imádságot tanított meg, a Miatyánkot. Jézus nemcsak a zsinagóga liturgikus imádságait imádkozta; az evangéliumok megmutatják Őt, amint fölemeli hangját személyes imádsága kifejezésére, az Atya ujjongó dicsőítésétől a Getszemáni kert halálfélelméig. 

Test és lélek vagyunk, és érezzük a szükségét annak, hogy érzelmeinket kifejezzük. 

Isten olyan imádókat keres, akik Lélekben és igazságban imádják Őt. Isten azonban a külső kifejezést is akarja, mely a testet összeköti a belső imádsággal, mert ez fejezi ki feléje azt a tökéletes meghajlást, amit joggal vár el tőlünk.

Mivel a szóbeli ima kifelé irányul és így tökéletesen emberi, elsősorban a közösség imádsága. De még a legbelsőbb ima sem hanyagolhatja el a szóbeli imát. Az ima azáltal válik belsővé, hogy tudatára ébredünk Annak, "Akihez beszélünk". Így a szóbeli ima a szemlélődő imádság első módja lesz.


Assisi Szt. Ferenc: A Miatyánk kifejtése

A Miatyánk elmélkedő, szemlélődő imádkozásának gyümölcse ez a szöveg, amely nem szövegmagyarázat, hanem imádság. Ferenc a mennyei Atya jelenlétére életének egy meghatározó pillanatában talált rá, akkor, amikor evilági apjától elszakadt (vö. 3Társ 20; CÉ2 12). Megtérése után gyakran imádkozta a zsolozsmában, ahogy a Dicséretek minden imaórára egyik megjegyzése tanúsítja. A regula több részletéből az is kiderül, milyen szerepet töltött be az Úr imája a testvérek mindennapi imádságaként (RnB 3, RB 3 és RnB 22,28).

Ó, legszentebb Atyánk:
Teremtőnk, Megváltónk, Vigasztalónk és Üdvözítőnk.

Aki a mennyekben vagy:
az angyalokban és a szentekben; megvilágosítod őket tudásukban, mert te vagy, Uram, a világosság; szerelemre gyújtasz, mert te vagy, Uram, a szerelem; bennük lakozol és betöltöd őket boldogsággal, mert te vagy, Uram, a legfőbb jó, az örök jó, akitől minden jó ered, s aki nélkül semmi jó nincsen.

Szenteltessék meg a te neved:
ragyogjon föl bennünk a te ismereted, hogy felismerjük, milyen a te jótéteményeid szélessége, ígéreteid hosszúsága, fönséged magasztossága és ítéleteid mélysége.

Jöjjön el a te országod:
hogy te uralkodjál bennünk a kegyelem által, és vezess bennünket a te országodba, ahol színed látása nyilvánvaló, szereteted tökéletes, társaságod boldogító, élvezésed örökké tartó.

Legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is:
hogy teljes szívünkből szeressünk téged, szüntelenül reád gondolva, teljes lelkünkből mindig utánad sóvárogva, teljes elménkből minden szándékunkat feléd irányozva és mindenben a te tiszteletedet keresve,s végül minden erőnkből minden képességünket, lelkünk és testünk minden érzékét a te szerelmed szolgálatára fordítva és semmi másra; és felebarátainkat úgy szeressük, mint önmagunkat, erőnkhöz képest mindenkit a te szerelmedre vonva, mások szerencséjén nem kevésbé örülve, mint a magunkén, a bajban együtt szenvedve velük, és senkit meg nem bántva

Mindennapi kenyerünket, a te szeretett Fiadat, a mi Urunk Jézus Krisztust, add meg nekünk ma:
annak a szerelemnek az emlékezetére, megértésére és tiszteletére, mellyel irántunk viseltetett, és azokéra,
amiket érettünk mondott, tett és szenvedett.

És bocsásd meg vétkeinket:
a te kibeszélhetetlen irgalmasságodért, szeretett Fiad, a mi Urunk szenvedésének erejéből, és a Boldogságos Szűz Mária és minden választottad érdemeire és közbenjárására.

Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek:
és amit nem bocsátunk meg teljesen, te, Uram, add, hogy teljesen megbocsássuk, hogy ellenségeinket teérted igazán szeressük, s érettük nálad buzgón közbenjárjunk, senkinek rosszért rosszal ne fizessünk, és azon legyünk, hogy minden körülmények között benned váljunk javukra.

És ne vígy minket kísértésbe:
se burkoltba, se nyilvánvalóba, se váratlanba, se tartósba.

De szabadíts meg a gonosztól:
a múltbelitől, a jelenlévőtől és az eljövendőtől.

Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek.
[Miképpen kezdetben, most és mindenkor és mindörökkön örökké.] Ámen.