Keresés ebben a blogban

2025. június 19., csütörtök

Tanév vége


A gyerekek megszületése óta ez volt az első olyan év, amit tanulással töltöttem. 14 éve vagyok itthon főállású anyaként. Megszokták a gyerekek, hogy az anya az anya. Nem tudom, hogy családunk melyik tagja utálja legjobban a vizsgaidőszakomat, de MA VÉGRE sikerült az utolsó vizsgám is.
A gyerekek izgultak értem, és amikor hazajöttem izgatottan kérdezték, hogy hányast kaptam. A legkisebb ugrifülesem az esti imàban az ötösömet köszönte meg. 😉
Kíváncsian várom az e heti auti vizsgálata eredményét.
Szóval ma végre vége az évnek, és jó érzés a gyerekeimmel együtt kitenni a pontot a tanév végére.

2025. június 18., szerda

Ügyetlen?

🤸‍♂️ Miért lehet ügyetlen egy Aspergeres kamasz?
🔹 Koordinációs nehézségek – szögletes, bizonytalan mozdulatok
🔹 Testérzékelés zavara – nem mindig tudja, hol a keze-lába
🔹 Finommotorikai gondok – írás, öltözködés, evőeszköz nehezen megy
🔹 Zsúfolt helyzetben lefagy – túl sok inger = mozgás „kikapcs”

És nem, nem szándékos figyelmetlenség – hanem idegrendszeri eltérés.
---

🧠 Mit segít ilyenkor?

✔️ Lépésenkénti tanítás – „előbb megfog, aztán letesz”
✔️ Tükör-check indulás előtt – táska, cipzár, sapka
✔️ Mozgás struktúrával – torna videóra, VR-játék, Beat Saber
✔️ Kényelmes ruhák, zárt cipők – csökkentik a szenzoros zavart
✔️ Egyensúlyfejlesztés játékosan – trambulin, labdajáték, bicikli oldaltámasszal
---

💛 Szülőként a legnagyobb segítség: elfogadás + biztatás.

Nem „ügyetlen”. Nem „béna”. Nem „lusta”.
Csak neurodiverz.
És ami ma kiborult, az holnap lehet már rutinszerű.

Adj időt. Adj szeretetet.
És nevessetek együtt, ha valami billeg – az élet is néha így jár.

2025. június 17., kedd

Erősen



Ha egy vagy több, gondoskodásra szoruló gyereket nevelsz, az hatalmas bátorság és kitartás. Tudjuk, hogy ez az út néha kimerítő, és olykor úgy érzed, nem bírod tovább. Fontos azonban, hogy tudd: nem kell mindent egyedül csinálnod, és nem szégyen segítséget kérni vagy megállni egy kis pihenésre.


Ahhoz, hogy megőrizd a lelki és testi egészségedet, elengedhetetlen megtalálni a saját erőforrásaidat — azokat a belső és külső forrásokat, amik feltöltenek, erőt adnak és támaszt nyújtanak. Legyen az egy hobbid, egy támogató közösség, vagy akár egy egyszerű, csendes perc csak magadnak. Ez a te „tartalékod”, ami segít átvészelni a nehezebb napokat.

Amikor feltöltődsz, új erőre kapsz, hogy a gyerekeid mellett még teljesebben tudj jelen lenni. Emlékezz rá, hogy nem vagy egyedül — sokan gondolnak rád, és támogatnak téged.

Ha most erre a posztra rátaláltál, hadd mondjam el: csodálatos, amit nap mint nap teszel. Légy büszke magadra, és kérj bátran segítséget, amikor szükséged van rá. Együtt könnyebb.
Erő van benned, de a forrás nem belőled fakad – hanem abból, aki láthatatlanul is hordoz.
https://www.youtube.com/watch?v=KPVqWQ5QBSk

Igazam van


Miért tűnhet úgy, mintha „mindig igaza lenne”?

Ha nem figyelek, simán belemegyek a kelepcébe és elkezdek vitatkozni a gyerekekkel.
Ezt a bejegyzést is egy ilyen helyzet ihlette, később majd írok róla, de addig is...az okokról...

1. Ragaszkodás a logikához és szabályokhoz: Sok autista gyermek számára a világ érthetőbb, ha szigorú szabályok szerint működik. Ha valami nem logikus vagy nem következik, azt ők gyorsan észreveszik – és szólnak is. Ez gyakran „igazságérzetként” látszik meg.


2. Tárgyilagosság: Az autista gyerekek hajlamosak szó szerint venni dolgokat, és a tényekhez ragaszkodni. Ilyenkor nem a másik bántása a céljuk, hanem az igazság kimondása.


3. Kommunikációs különbségek: Néha a gyerek úgy érzi, hogy igaza van, mert az ő világképében az a megoldás teljesen helyes. De ez nem jelenti azt, hogy objektíven is mindig igaza lenne.

Miért fontos, hogy ne erősítsük azt, hogy „mindig igaza van”?

Egészséges határok tanulása: Minden gyereknek meg kell tanulnia, hogy vannak különböző nézőpontok, és hogy a másik is lehet „részben” vagy „másképp” igaz.

Társas kapcsolatok: Ha egy gyerek azt tanulja meg, hogy mindig neki van igaza, hogy megnehezítheti a barátkozást, együttműködést, iskolai beilleszkedést.

Frusztrációkezelés: Ha egy gyerek nem tanulja meg kezelni, hogy tévedhet, vagy más véleményen van, akkor gyakran dühöt, frusztrációt él meg, ha ellentmondanak neki.

Mi segítettem?

Empatikus visszajelzés: „Értem, hogy szerinted ez így logikus. Szerinted miért? Elmagyarázod?”

Közös szabályalkotás: Ha együtt alakítjátok ki a „mi a helyes” kereteit, könnyebben elfogadja.

Más nézőpontok gyakorlása: Történeteken, rajzokon, szerepjátékon keresztül is lehet gyakorolni, hogy „mi lenne, ha valaki máshogy gondolná?”

Folyt.köv: Hogyan vitatkozzunk?



2025. június 16., hétfő

Flow és a neurodiverzitás

 A "finish"ben



Sokan stresszesek – különösen így év vége felé.
Zárások, leadások, gyerekek, fáradtság, káosz.
És közben néha furcsán érzem magam, mert én meg nem stresszelek.
Nem azért, mert mindent jól csinálok, vagy mert mindent megcsinálok és mert minden elvárásnak eleget teszek.
Sőt… sokszor csak a legfontosabb dolgokra figyelek – más dolgokat pedig elfelejtek elintézni.
De nem pánikolok, mert valahogy mégis visz valami belülről és tudom, hogy aztán mindig minden megoldódik valahogy.
A pszichológia ezt nevezné flow-állapotnak: amikor egy dologra tudsz figyelni, elmerülsz benne, és minden más elhalkul.
És lehet, hogy ez a működés összefügg az ADHD-val is, ami nem mindig szétszórtság.
Gyakran inkább hiperfókusz: egyfajta intenzív jelenlét, ha olyasmibe fogok, ami igazán érdekel.
És ez nagyon hasonlít a flow-ra – csak néha kicsit kiszámíthatatlanabb. Mi a különbség?
A flow nem térít el, hanem egyensúlyban tart.
És ha megtanulom figyelni a ritmust, az időt, a határaimat –
akkor ez a „másféle működés” nem hátrány, hanem ajándék, más szóval: kegyelem!
Nekem ez a működés nem a hajtásról szól.
Hanem arról, hogy van egy Forrás, Aki folyamatosan táplál.
Aki nem többre hajt – hanem több szeretetre, több jelenlétre, több valódi Életre hív.
És ha nem ADHD, „csak” egyszerűen ilyen vagyok?
Akkor is jó így, mert ilyen vagyok. És ez nem baj, mert a kegyelem a természetesre épít, s így, együttműködve Vele, Ő cselekszik, növekedik bennem és Vele képes vagyok a fejlődésre, változásra, gyengeségeim felhasználására.
Így válnak életté a szentírás szavai:
„…mert az erő a gyengeségben nyilvánul meg a maga teljességében." 2Kor12,9
🌀 Te mikor vagy áramlásban?
Volt már olyan napod, amikor nem kellett noszogatnod magad, hanem minden csak vitte előre a lelkedet?
Ha igen – tudod, miről beszélek.
Ha még nem – keresd. Mert ott kezdődik az igazi jóllét.
Ha kíváncsi vagy hasonló stílusú neurodiverz témákra, ajánlom az alábbi oldalt:

2025. június 15., vasárnap

Érdeklődési kör/szelektív evés

Az étkezés az egyik érdeklődési köre Aspi fiamnak. Az utóbbi időben a japán világ vonzza, különösen az animék miatt. 
Ma elkészítettük az első japán (vagyis inkább ázsiai) ebédjét, a rámen levest. Remek lett!
Ezt a receptet vettük alapul:
https://mi-ca.hu/2021/05/05/ramen-recept-sertessel-es-fafulgombaval/
U.i.tudni kell, hogy alig eszik meg valamit, de amit ő fedez fel, az azért más. 😉


 

Új FB oldalam



https://www.facebook.com/profile.php?id=61576985828285Ez az oldal közös szívügyből született. 

R-val együtt indítottuk el, mert hasonló kihívásokkal nézünk szembe és ugyanazt a reményt hordozzuk: hogy lehet hidat építeni – emberek, tapasztalatok, érzékenységek, törékenységek között is.

Hosszú távú célunk egy olyan hívő szakmai team és közösség, melynek gyümölcseként az Egyházon belül is ismertebbé és elfogadattabbá válnak a neurodivergensek. Álmaink között szerepel az is, hogy bejussunk az egyházi oktatási intézményekbe, és ott olyan magokat szórjunk el, melyből kifejlődhet az inkluzív egyházi oktatási/intézményi struktúra és legyenek olyan közösségek, ahol fiataljaink otthon érzik magukat.