Keresés ebben a blogban
2025. február 15., szombat
Büszkeség
"Kérésed meghallgatásra talál"
2025. február 14., péntek
Ki van a gyerekekkel?!
2025. február 13., csütörtök
Febr.14.
"Február 14-éhez, azaz Valentin-naphoz többségében kétféleképpen viszonyulnak az emberek. Vannak, akik akár azért, mert éppen szinglik vagy csalódás érte őket a párkapcsolatban tulajdonképpen bojkottálják ezt a napot, míg sokan különböző meglepetéssel lepik meg párjukat. Persze vannak olyanok is, akiknek nincs problémájuk a párkapcsolatukban, házasságukban, mégsem szeretnék szerelmüket csupán ezen a „szívecskékkel teli” napon megélni, hanem próbálják az év minden napján építeni kapcsolatukat.
Már nagyon sok mindennek és mindenkinek van világnapja, így az azért cseppet sem baj, ha kicsit a párkapcsolatokra, a házasságra irányítjuk a figyelmet ezekben a napokban.
A Házasság hetében lehetőségünk van megerősíteni kapcsolatunkat, akár tanúságot tenni közvetlen környezetünkben, és ami fontos különbség a Valentin-nap kicsit hollywoodi körítéséhez képest, hogy nem idealizálja a kapcsolatunkat, hanem minden örömével, nehézségével és szépségével együtt próbálja építeni azt." Forrás: Hortobágyi Tibor 777.blog.hu 2022.
És még egy-két hasznos cikk a témában:
https://777blog.hu/.../szeretni-tisztan-es-oszinten-iras.../
https://www.magyarkurir.hu/.../szent-balint-vertanu-aki...
Hiszek
Hiszek, és hitem súlyos és kemény.
Nem tünde tan, nem pille vélemény.
Nincs benne így-úgy, bárcsak és talán:
Igen és nem, kereken, magyarán.
Semmi csűrés és semmi csavarás,
Ínyeskedés és köntörfalazás:
Hiszem és vallom, szeretem és élem,
Amit az Egyház hinni ád elébem.
Ebben a hitben élek és halok:
Katolikus vagyok.
Hiszek egy Istent, ki három személy,
Az élő Istent, aki bennem él,
S akiben élek, mozgok és vagyok,
Kinek tenyerén megsimulhatok.
Akinek rám is éber gondja van,
És cselekszik bennem és általam.
Aki mozdítja minden mozdulásom,
S én jóban-rosszban boldogan imádom
Intéző édes mély akaratát.
Hiszek Istenben, hiszem az Atyát.
Égnek és földnek testté vált frigyét:
Hiszem a Krisztust, hiszem az Igét.
Akit az Atya örök óta szül,
És akiben szépséggé lesz a zűr.
Kinek emberré tetszett válnia,
Hogy Isten legyen az ember fia.
Ki hogy minden nap eljöhessen hozzánk,
Ízlelnünk adta a rejtelmes Ostyát.
Benne az élet és benne az út.
Hiszek Istenben, hiszem a Fiút.
Hiszem a Krisztus gyújtotta tüzet:
A Szellemet, aki a Szeretet.
Aki Szent Péter ajakán rivall,
Hegyeket bont, szíveket áthidal,
És hét csatornán csorgatja beléd
Az élesztő kegyelem kútfejét.
Ki tüzet gyújt az embergondolatnak,
Kiből fölébe nőhetsz tenmagadnak
És mosolyoghatsz, alkothatsz, ölelhetsz.
Hiszek Istenben, hiszem a Szentlelket.
Hiszek, és tudom, honnan a hitem.
Házamat én kőszirtre építem.
Négy élőlény az erős alapok:
ember, oroszlán, sas, tulok.
Hallottam a piacon szólni Pált,
Hallottam Ágostont és Ottokárt,
Látom a szirten Péter kulcsait,
S bennem a mélyben, hallom döbbenettel:
Kimondhatatlan gerjedezésekkel
A Szentlélek sóhajtozik.
Ó tudom kinek, ó tudom kinek:
Én az eleven Istennek hiszek.
Élő hitemmel vagyok én szabad.
Mankó helyett kötöttem szárnyakat.
Ami akad a földön emberi,
Gazdag szívem testvérnek ismeri.
És ami túl az emberkörökön,
A végtelenség: ígért örököm.
És mikor üt a boldogságos óra,
Hogy befogadjon koporsóm gubója:
Hitem gyertyája utolsót remeg,
És Istennek ajánlom lelkemet.
https://oli.katolikus.hu/tortenetek/sik-sandor-hiszek/
Ébresztő
Hitelesség
Gondolkodván saját kereszténységem hitelességén arra a felismerésre jutottam, hogy bizony sokszor a szavaim és cselekedeteim nem állnak tökéletes összhangban azzal, amit JÓnak gondolok, vagy amilyen valójában lenni és/vagy tenni akarok.
Talán ez a saját gyengeségemből, sebzettségemből, hibámból fakad, de az is lehet, hogy egyszerűen az ember valóságából, vagy az eredeti bűn következményeitől.
Nem tudom, hogy ezzel mások szemében hiteltelenné válok-e, de azért bizakodásra és reményre ad okot, hogy tudom, hogy "az ember annyit ér, amennyit Isten szemében ér". (Assisi Szt. Ferenc)
Megnyugtató, hogy a chat GPT is némileg egyetért velem.
Ezt mondja:
A "hiteles keresztény" kifejezés arra utal, hogy valaki valóban és őszintén követi a keresztény hitet, nemcsak külsőségek vagy hagyományok miatt, hanem belső meggyőződésből. A hiteles keresztények életét a keresztény értékek, mint a szeretet, megbocsátás, szolgálat és alázat jellemzik. Őszintén igyekeznek követni Jézus tanításait, és ezek az értékek tükröződnek tetteikben és kapcsolatukban másokkal.
A hiteles kereszténység nem feltétlenül a tökéletességet jelenti, hanem inkább a hűséget Istenhez és a folyamatos növekedést a hitben és szeretetben. Az ilyen keresztények igyekeznek a hibáik ellenére is szoros kapcsolatban maradni Istennel és segíteni másokat is, hogy ők is megtapasztalják Isten szeretetét."
Miért tegyünk jót?
A jót-tevés hatásai sokak számára egyértelműek, mégsem foglalkozunk vele eleget. Az individualizmus elterjedésével az "én" kerül középpontba és megfeledkezünk arról, hogy az önzés mindig bezár, és a bezártság elszigetel másoktól, magányossá, végsősoron boldogtalanná lesz.
A pszichológia szerint: a jó cselekedetek gyakorlása, az adakozás, a másik ember megsegítése bizonyíthatóan fokozza a szubjektív jóérzést.
A kísérletek szerint minél szabadabban, minél változatosabb módokon, és minél inkább „önkéntes” jelleggel teszünk jót másokkal, annál nagyobb a boldogságérzésünk.* Az utóbbi tényezőnek nagyon nagy jelentősége van a boldogságfokozó hatás szempontjából.
Segíteni nemcsak azért jó, mert tudjuk, hogy így egy másik ember életébe pozitívumot viszünk, hanem azért is, mert így a saját magunkról kialakított képet is jó irányba formáljuk. Egy-egy önzetlen tett folyamán önértékelésünk is megnő, így boldogabbnak, elégedettebbnek érezzük majd magunkat.
Egy másik nemrég végzett kutatás szerint az önkéntes tevékenység csökkenti a depresszió előfordulásának kockázatát, bizonyítottan növeli a jóllét érzését, és összességében meghosszabbítja az életünket.
Az önzetlen segítségnyújtás anyagi és társadalmi állapottól függetlenül nagyon fontos – az ember saját belső egyensúlya érdekében.
---
Nem véletlen, hogy a keresztény értékrend alapja az önzetlen szeretetet.
"Az ember eredendően jó, még ha képes is a rosszra. A jót tenni jó hozzáállás kiűzi a gonoszt mindenhonnan, és már itt a Földön elhozza Isten országát" és nem utolsósorban Szent Jeromos szerint: "mindig tégy jót, hogy az ördög elfoglalva találjon."
A ChatGTP ezt kérdezi tőlem, ha beírom neki, hogy "jót tenni jó"

"Te hogyan éled meg a jótétel örömét? Van valami konkrét élményed, amikor úgy érezted, hogy a jó cselekedet valóban megváltoztatta a napodat vagy másokét?"
Válaszolhatsz neki, vagy válaszolhatsz itt az oldalon is

Megújulás-megújítás
Nem kétség, hogy az egyház megújulására, tisztulására "folyamatosan" szükség van. De vajon kinek a "feladata" (lenne) ez? Sokan a hirearchikus, intézményes egyháztól várják. A papoktól, püspököktől, pápától, bizonyos rendelkezésektől, a vallási és morális előírásoktól, mindazoktól, akik "hivataluknál fogva" képviselik az egyházat.
Arra azonban kevesen gondolunk, hogy mi magunk is tehetnénk érte, aminek érthető ok (lenne), hogy a mi kezünk és szavunk nem hat el odáig. Hogyan újulhatna meg hát a katolikus egyház, ha mi semmit nem tehetünk érte?
Van valaki, aki saját maga "krisztusivá alakulásával" újította meg az egyházat. Ő Assisi Szent Ferenc. Ez az az út, mely számunkra is nyitva áll. Nem kell hozzá szentté avatott szentnek lenni, vagy láthatóan Krisztus sebeit hordozni magunkon, csupán szeretni kell Krisztust és az Ő Egyházát, miként Ferenc tette.
"Nagyon sok olyan eseményt ismerünk, amelyben újból és újból megmutatkozik Szent Ferencnek az egyház iránti ragaszkodása, szeretete és bizalma. Mikor például növekedni kezdett testvéreinek a száma, életformájuk jóváhagyása érdekében, Rómába készülve, így lelkesítette társait: „Menjünk azért anyánkhoz, a római szentegyházhoz...”Milyen szép megfogalmazás: számára az egyház édesanya.Ferenc azért is ragaszkodik az egyházhoz, mert hitét nem egyedül akarja megélni, hanem sokkal inkább megosztva annak tagjaival.
Megtérése óta pedig feltűnő az egyházi személyek iránti mély tisztelete. Erre nemcsak rendi testvéreit biztatta, hanem prédikációiban minden keresztény embernek átadta ezt az üzenetet.
Talán végrendeletében fogalmazta meg legtökéletesebben ezzel kapcsolatos tanítását: „Azután egyházi rendjükre való tekintettel olyan határtalan bizalmat adott nekem az Úr, és ad szüntelenül papjai iránt, kik a római Szentegyház szabályai szerint élnek, hogy még ha üldöznének, akkor is csak hozzájuk menekülnék. És ha akkora bölcsességgel rendelkeznék is, mint Salamon, és szegényes papokkal találkoznék a világban, akaratuk ellenére semmiképpen sem akarnék plébániájuk területén prédikálni. És úgy akarom tisztelni, szeretni és becsülni őket és a többieket, mint uraimat. És nem akarom észrevenni rajtuk a bűnt, mivel Isten Fiát szemlélem bennük, s ezért uraim ők. És ezt azért teszem, mert Isten magasságbeli Fiából testi szemeimmel itt e földön semmi mást nem látok, mint szentséges testét és szentséges vérét; ezt pedig ők érintik kezükkel és másoknak is ők szolgáltatják ki.”
Szent Ferenc életében azt is felfedezhetjük, hogy mekkora bizalommal volt a püspökök iránt. Már az apjával való nyilvános per alkalmával ott találjuk Guido püspököt, aki védelmére kel, és oltalmába fogadja. Ferenc azonban nemcsak Assisi püspöke iránt viseltetett bizalommal, hanem minden apostolutód iránt. Mikor megérkezett egy városba, először annak püspökét kereste fel, akitől áldását kérte, majd ezt követően felajánlotta neki szolgálatát. Ha pedig nem látták szívesen, akkor nem erőszakoskodott, hanem elment egy másik városba.
Ezzel a ragaszkodással élt a pápák iránt is. III. Incétől kéri életformájuk jóváhagyását, a megerősített regulában pedig jogi megfogalmazást nyer a ferencesek mindenkori hűsége az egyház iránt: „Ferenc testvér engedelmességet és hódolatot ígér Honoriusz pápa úrnak és törvényes utódainak, valamint a római Szentegyháznak.”Szent Ferenc és követői mindig közösségben akartak lenni a római szentegyházzal.
Bár annak ellenére, hogy a Poverello látta az egyház gyengeségeit, és biztos, szenvedett is miattuk, mégsem állta meg a helyét azok véleménye, akik szerint az egyház hierarchiája megakadályozta Szent Ferenc művének kibontakozását. Aki figyelemmel végigolvassa írásait, valamint első életrajzírói beszámolóját, az megérti, hogy Szent Ferenc nem mutogat senkire, nem követeli senkitől, hogy újítsa meg az egyházat vagy annak tagjait. Igaz, hogy Szent Ferenc forradalmár volt, de az a hatalmas különbség közte és egy társadalmi forradalmár között, hogy ez utóbbi a hatalom minden eszközét latba veti ahhoz, hogy nézeteit, terveit és elveit sikerre vigye.
Szent Ferenc viszont egyszerűen csak saját magát akarja megújítani, és azokat, akik önként követik őt, az ő evangéliumi forradalmát. Soha nem szűnt meg alázatos, hűséges és vidám katolikusnak lenni. Tudta, hogy az egyház gyenge, a hierarchiája pedig olyan emberekből áll, akiknek megvannak saját korlátaik, viszont azt is tudta, hogy épp ezért meg kell értenie, és segítségére kell lennie, nem pedig elfordulnia tőle, kilépve belőle.
Ebből fakad szolgálatába és a lelkek megmentéséért folytatott missziójába való bekapcsolódás vágya. Mindenekelőtt azonban azon a meggyőződésen alapszik, hogy Isten jelen van az egyházban, és ettől az egy természetfölötti valóság. Sőt Isten az üdvösség egyetemes szentségévé tette egyházát, és benne egyetlen néppé formál minket önmagával és egymással."
(Részlet Fr.Pantea Tibor OFM Az öröm és remény hírnökei c.kiadványából)
2025. február 10., hétfő
A szeretet- figyelem
A sebekből való gyógyulás lehetséges. Ha valamiért Isten mégsem úgy és akkor gyógyítja be azokat, ahogyan én gondolom, akkor valami más célja van vele. Azt azonban hisszük és időnként jó felidézni is, hogy: "az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást".
Nincs is jobb hétkezdés annál, mint a hétfő reggel 5.45-ös meseolvasás..
