https://mindsetpszichologia.hu/adhd-vagy-autizmus-hogyan-szurjuk-ki-a-kulonbsegeket
Keresés ebben a blogban
2025. június 27., péntek
Felnőtt önismeret
„Miért lehet fontos tudnom, hogy autista vagy ADHD-s vagyok – felnőttként is?”
Nem magam miatt kezdtem el keresni. Hanem a gyerekeim miatt.
Ők voltak azok, akik először kapcsolatba hoztak ezekkel a szavakkal: autizmus, ADHD, neurodiverzitás.
Először értük olvastam, kérdeztem, tanultam új szemmel látni. Aztán egy idő után furcsa ismerősség derengeni kezdett bennem.
Mintha nem csak róluk lenne szó. Mintha ezek a leírások – bizonyos részeik legalábbis – rólam is szólnának.
És ahogy figyelni kezdtem magamra, hirtelen nem lettem valaki más. Csak végre elkezdtem érteni, hogy miért volt sok minden nehéz. Hogy nem a gyengeségem, hanem a működésmódom más.
Nem baj, csak más.
Felnőttként nem a diagnózis a fontos. A legnagyobb ajándék számomra nem a „címke” volt, hanem az a felismerés:
Szabad másképp működnöm. Szabad szükségleteimnek nevet adnom. Szabad úgy szeretnem magam, ahogyan a gyerekeimet szeretem – különlegességeikkel együtt.
Rájöttem, hogy nem vagyok elromlott.
És hogy Isten sem bánja, hogy ilyennek teremtett.
Ő ismeri a rendszereimet, a határaimat, a mélységeimet – és nem mond le rólam.
Nem akar „kijavítani”, csak teljesebbé szeretni.
Ma már azt hiszem, hogy ez az önismereti út nem elbizonytalanít, hanem megerősít.
Mert ha értem magam, jobban tudok kapcsolódni másokhoz is.
Ha elfogadom, hogy miben vagyok más, akkor tudom igazán meglátni azt is, amiben ajándék vagyok.
És talán, ha ezt megengedem magamnak – a gyerekeimnek is könnyebb lesz önmaguknak lenni.
Nd és a pszichológus
Nem tudtuk, hogy atipikus fejlődése miatt másként érzékel, másként dolgoz fel helyzeteket, így végül sokkal többet vártunk tőle annál, mint amennyit akkor valójában elbírt.
Ez sok belső feszültséget okozott neki. Sok év egyéni pszichoterápia, dráma- és művészetterápia segített abban, hogy ma már jobban érti saját magát – és mi is őt. Most, kamaszkorban, úgy látjuk, újra szüksége van támogatásra.
Nem könnyű szembenézni azzal, hogy mi is hibáztunk. De hálás vagyok, hogy mindig lehet újrakezdeni.
S mit is ad egy pszichológus?
A pszichológus nem a viselkedést „javítja ki”, nem arról szól, hogy a gyerek „viselkedjen jól”, vagy „illeszkedjen jobban”, hanem segít érteni, mi zajlik belül, ott, ahol a szorongás, a kudarcélmények, a félreértett reakciók és a megfelelési kényszer gyökeret vertek.
Segít feldolgozni a sebeket, amiket nem szándékosan okoztunk, segít visszaépíteni az önbizalmat, és megtalálni a belső kapaszkodókat.
Minket szülőket pedig nemcsak arra tanít, hogyan neveljünk, hanem arra is, hogyan kapcsolódjunk.
Hogyan legyünk jelen úgy, hogy a gyerek ne érezze magát rossznak – csak azért, mert másként működik.
Nem könnyű szembenézni azzal, hogy mi is hibáztunk,
de hálás vagyok azért, hogy mindig lehet újrakezdeni és reménnyel elindulni, akkor is, amikor úgy tűnik, hogy emberileg már lehetetlen, hiszen „ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.” (Lk 18,27)
Miért küzdök a figyelemmel és az impulzusaimmal?
Rájöttem, hogy bennem lehet az autizmus, ami a mélyen gyökerező részem,
és mellette az ADHD is jelen lehet – ami az agyam gyorsabb tempójú működését jelenti.
Mellettük ott vannak a gyerekkori sérülések, traumák, amelyek tovább árnyalják az élményeimet.
De az is lehet, hogy egyik diagnózis sem illik rám teljesen.
Bizonytalan vagyok, és nincs rá pénzem, hogy ezt alaposan kivizsgáltassam.
Hiszen a gyerekeim fejlesztése, a mindennapi boldogulásuk az elsődleges.
Őket értem, magamat is értem.
Ha te is küzdesz vagy tapasztalod ezeket a tüneteket, érdemes önreflexiót tartani vagy segítséget kérni:
Nehézségek a társas kapcsolatokban, félreértések gyakoriak
Erős érzékenység zajokra, fényekre vagy érintésekre
Fokozott szorongás vagy indulatkitörések váratlan helyzetekben
Nehézség a figyelem fenntartásában, gyors elkalandozás
Állandó belső nyugtalanság vagy „gondolatzaj”
Ragaszkodás a megszokott rutinokhoz, változásoktól való félelem
Gyakori túlterheltség érzése vagy érzelmi kimerültség
Kihívások az időbeosztás és a napi teendők szervezésében
Mert a boldoguláshoz és a boldogsághoz mindez fontos.
De vajon el tudjuk-e fogadni magunkat így, ahogy vagyunk?
És el tudjuk-e fogadni a gyerekeinket a saját útjukon, a saját másságukban?
Hiszem, hogy Isten előbb szeretett minket, mint mi Őt, pedig én mindig nagyon szerettem.
Ezért igenis el fogadhatom magamat – gyengeségekkel, bizonytalanságokkal, kérdésekkel együtt.
És ebben a szeretetben képes vagyok elfogadni a gyerekeimet is.
Az út nem könnyű.
De nem vagyok egyedül rajta.
És nem vagyok csak diagnózisok gyűjteménye.
Én vagyok – Isten szeretett gyermeke, akit formál a kegyelem és a hit.
Ha te is így érzed, ne félj segítséget kérni.
A megértés és az elfogadás a gyógyulás kezdete.
És a hit, hogy nem vagy egyedül.
2025. június 24., kedd
ASD és a barátság
Olyan kedves! Hát tényleg autista?”
Négy különböző korú (8,10,12,14) gyermekem van, és mindannyian másképp élik meg a társas kapcsolatokat.
A legidősebb (14) fiamnak van egy judotársa (16), akit szülői kezdeményezésre több alkalommal elhívtunk hozzánk. Kezdetben nehezen találták meg a közös hangot, de a közös élmények – mint például a tegnapi strandolás egészen jól sikerült. A srác szintén a spektrumon van, nem igazán vannak kortárs-kapcsolatai, a szülei folyamatosan dolgoznak, a nap nagy részét egyedül tölti. Nagyon megsajnáltam, amikor áthívtuk a szülinapi köszöntésre (csak szűk családi kör+ő), mert alig akart hazamenni, mondván, hogy otthon csak unatkozik, szívesen marad itt. (Két napot voltunk együtt, de sajnos elég sok most az elintéznivalóm és a fiam jelezte is, hogy "nem kell mindig itt lennie"

A 12 éves lányomnak van egy közeli barátnője, akit csak akkor keres, amikor épp van hozzá kedve, és a kapcsolathoz egyfajta ambivalens viszony fűzi – ami teljesen természetes lehet ebben a korban.
A 10 éves fiam mindenki által kedvelt az iskolában, ugyanakkor nincs igazán mély, kötődő baráti kapcsolata. A kisebb lányomnál hasonló a helyzet. Ő volt az egyetlen, akinek az idén még hajlandó voltam "zsúrt" csinálni.
Szóval a barátkozás és a szociális kapcsolatok elég eltérőek nálunk és mivel az én gyerekeimnek nagyon nehéz ez a terület, sokat is foglalkozom vele.
Valójában az autista gyerek sem azért nem beszél vagy nem barátkozik, mert nem tud, hanem azért, mert másként működik:
- Nem mindig érti, mikor kezdődik vagy ér véget egy beszélgetés.
- Gyakran szóról szóra értelmezi a beszédet – az irónia vagy képletes kifejezések félreérthetőek lehetnek.
- Nehezebben olvassa az arcokat, a testbeszédet, a gesztusokat.
- Van, mikor túl sokat beszél egy témáról, és van, amikor visszakozik.
- Lehet, hogy nem veszi észre, mikor a másik már nem figyel.
Mégis vágyódik a társas kapcsolatokra, csak nem mindig tudja, hogyan találjon rájuk.
Támogatással viszont bárki máshoz hasonlóan ő is tud kapcsolódni.




Figyeljük a belső motivációt: ha vágyik a kapcsolatra, az már fél siker.
Ne csak azt kérdezzük, „van-e barátja?”, hanem „hogyan érezte magát a beszélgetés végén?”.
Tanítsuk, mutassuk meg: “amikor ... akkor így csinálod”. (Segítség lehet a Social Stories / szociális történetek alkalmazása)
Ne kételkedjünk a diagnózisban “mert olyan jól elvan” – épp a jó maszkolás miatt látszatra tipikus.
A barátkozás sokféle módon lehet valódi. Nem a hasonlóság számít, hanem az öröm, a kölcsönös megértés és a kapcsolódás lehetősége.
A gyerek igazán akkor boldog, ha a saját világában lehet önmaga – ehhez pedig megértésre és támogatásra van szükség.
#Autizmus #Neurodiverzitás #BarátságMindenkinek #Megértés
#TársasKapcsolatok #SzülőiTámogatás
#AutistaGyerekek #Empátia
#Inkluzió #Közösség
2025. június 23., hétfő
Tanévzárás hurrá!
Hétvégén megünnepeltük az idei tanév végét. Ahogy évek óta szoktuk, megkapták a gyerekek az egész évben várt három gombóc fagyit – és részt vettünk egy csodás evezésen is, amit a plébánosunk szervezett. (Köszönjük neki!)
Sajnos ezen döntés miatt kimaradtunk a legkisebb gyerek osztályprogramjából, ami miatt egy kicsit szomorú voltam, de úgy éreztem, hogy ez az egész család számára sokkal hasznosabb és élvezetesebb élmény volt.
Nekem is lezárult egy tanév. Párhuzamosan tanultam a gyerekekkel, és amikor nekik az utolsó iskolai napjaik voltak, én is épp az utolsó vizsgámra készültem. Nem volt könnyű év, de nagyon sokat tanultunk – együtt, egymásról. Párhuzamos utakon haladtunk, de egy irányba: erőfeszítés, növekedés, kitartás felé.
Évekkel ezelőtt eldöntöttük, hogy csak a kitűnő bizonyítványt jutalmazzuk. Úgy gondoltuk, ezzel tanulásra, szorgalomra motiváljuk a gyerekeinket. Azóta sok minden történt.
Megismertük őket jobban – és közben magunkat is.
Rájöttünk, hogy nem lehet mindenkit ugyanazzal a mércével mérni. Nem minden teljesítmény fér bele egy bizonyítványba, mert van köztünk, akinek a szorongás, van akinek az indulatkezelés vagy a kommunikációs nehézségek leküzdése legalább akkora erőfeszítés, mint másnak az ötös. Minden gyerek másban erős – és mindegyikük megérdemli az elismerést. Nagyon "szerencsések" vagyunk, hogy okos gyerekeink vannak, és hálás vagyok az eszükért, a kitartásukért és minden erőfeszítésükért, de tudom, látom és tapasztalom, hogy nem csak az okosság számít. A nehézségek által fejlődünk igazán. Abból pedig van bőven. :-)
Szülőként szeretem a rendet, az átgondolt dolgokat – következetes vagyok, de ha látom, hogy a helyzet más, mint ahogy előre elképzeltem, tudok változtatni. A célom nem az, hogy mindenhez ragaszkodjak, hanem hogy megtaláljuk hogyan működünk; A gyerekek nem élnek vissza ezzel a helyzettel.
Idén mindenki megkapta jutalmul a 3 gombóc fagyit, mert mindenki megdolgozott érte – másként, de valódi erőfeszítéssel.
Nemrég szakemberek is megerősítették, amit mi már régóta sejtettünk, mégpedig, hogy a gyerekeink nem „furcsák” vagy „neveletlenek” – hanem egyszerűen másként működnek.
Valójában annyi változott, hogy most már ki merem mondani, hogy nem velünk van a baj, és nem érzem rosszul magam, ha valaki nem érti, miért reagál másként a gyermekem.
Örülök, hogy már tudom, hogy nem kell mindenben megfelelni az elvárásoknak.
Hálás vagyok ezért az évért. Mindenért, amit megtanultunk – és azért, akivé lettünk és majd leszünk az úton.
2025. június 22., vasárnap
Magamról, magunkról és különlegességünkről
Egy kicsit más család – egy kicsit más út
Közigazgatási diplomával indultam. Azt hittem, rendezettségre, szabályokra és egy biztos szakmai pályára van szükségem. Szerettem is. Örömmel végeztem a munkámat. Szerettem döntéseket hozni – a jogszabályok keretei között maradva, mégis rugalmasan, kreatívan, emberi megértéssel. Szerettem döntéseket hozni – a jogszabályok keretei között, objektív mérlegeléssel. Üzletek engedélyezése vagy bezárása, a szabálytalanságok feltárása és a törvények betartatása olyan felelősség volt, amely komoly igazságérzetet követelt. Az töltött el valódi szakmai elégedettséggel, ha egy-egy összetett helyzetben sikerült igazságos, törvényes és következetes döntést hozni, amely a közösség érdekeit is szolgálta.
Aztán valami mélyebb vágy vezetett tovább: elvégeztem a katekéta–lelkipásztori munkatárs képzést, abszolváltam – de mire igazán belekezdhettem volna, megszületett az első gyermekem.
Azóta, 14 éve "főállásban" a gyerekekkel foglalkozom. Az enyémekkel folyamatosan, másokéval pedig imitt-amott. (Remélhetőleg hamarosan hittanárként - neurodiverz szemléletmóddal segíthetem majd a fiatalokat a boldogabb élet felé, hiszen jövőre szeretném befejezni a Sapientiás mesterképzésemet.)
Nem úgy nevelem a gyerekeimet, ahogy tanítják a könyvek, pedig rengeteg szakkönyvet elolvastam.
Mindent tudni akartam, minden elméletet megértettem – de a valóság nem illett bele egyik rendszerbe sem.
Aztán, amikor megjelentek az első szokatlan tünetek, és szaporodni kezdtek a pszichológusi és egyéb szakvélemények, elkezdtem olvasni az ADHD-s és autista gyerekekkel kapcsolatos szakirodalmat is.
És lassan, az évek során – sok próbálkozás, tévút és felismerés után – kialakult a saját nevelési stílusunk. Egy különleges, egyedi, gyakran a „szabályokat” áthágó, de működő út.
Ez az, amit szeretnék megismertetni más szülőkkel is – reményt és kapaszkodót adva.
Nálunk mindig minden egy kicsit másképp működött.
Már az első gyermekemnél – két éves kora körül – megjelentek azok a bizonyos nehézségek. Hosszú éveken át mentünk egyik szakembertől a másikig, egyik terápiáról a másikra, próbálva megérteni: mi történik? Miért más ő? És miért olyan nehéz ezzel egyedül lenni?
2023/24-ben előzetes, majd 2025-ben egy másik intézményben összegzett, széleskörűbb kivizsgálás keretében orvosi diagnózist kaptunk: Asperger-szindróma figyelemzavarral. Ekkor hirtelen sok minden a helyére került – fájdalmasan és megkönnyebbülve egyszerre.
Amit 11 éve sejtettem, az bebizonyosodott. A diagnózis abban segített, hogy azóta nyíltabban fel merem vállalni azt, hogy "milyenek vagyunk", hiszen előtte már hosszú éveken keresztül alkalmaztam az autista és adhd-s gyerekek számára javasolt nevelési eszközöket, módszereket - amik működtek.
A második fiamnál már másféle jelek voltak: szorongás, visszahúzódás, majd depressziós tünetek. A mentálhigiénés rendszerbe került – és végül nála is kimondták: Asperger.
A nagyobbik lányom „jól maszkol”. Szelektív mutizmusa figyelemfelkeltő volt, kevés ételt fogadott és fogad el, szó szerint ért dolgokat, érzékeny hangokra, tapintásra, ragaszkodik a szabályok szigorú betartásához, sok időt tölt egyedül. Mostanra talán megkönnyebbült, hogy van egy barátnője – de az ő harca is belül zajlik, szinte láthatatlanul. Kamaszkorban ez különösen nehéz.
A legkisebb, 8 éves lányom is hordozza a jeleket. Nem mos hajat. Nem vesz fel szoknyát. Alig eszik. Dührohamok, zárkózottság, felületes témákról való beszélgetés kerülése - mindennapi harcok jellemzik a vele való együttélést. A szakvélemény hamarosan érkezik – de mi már tudjuk, amit tudni kell.
És én? Hivatalosan engem sosem diagnosztizáltak. Egy teljes diagnózis ára számomra most megfizethetetlen. De a saját működésem autisztikus és ADHD-s jellemzőket mutat, ez világos számomra – és minden nappal egyre biztosabban látom magam kívülről is. Segített ebben, hogy én magam is részt vettem egyéni pszichoterápiában, voltam vizsgálatokon.
Házasságunk is küzdelmes, de együtt haladunk az úton. A szentségi házasság kegyelme megtart bennünket, ha akarjuk. Nem adjuk fel.
Ez a blog és a FB oldal https://www.facebook.com/HIDneurodiverz?locale=hu_HU azért született, hogy híd legyen. Önmagam és mások között. Neurodiverzitás és hit, ember és ember, anya és gyerek, fáradtság és kegyelem között. Nem vagyunk hibásak. Nem vagyunk rossz szülők. Nem vagyunk „elrontott emberek”. Csak másképp vagyunk összerakva.
És ha Isten ezt az utat adta, akkor Vele végig lehet járni!!! Nemcsak valahogy, hanem igazi szívbeli békével, boldogan.
Mert az evangéliumi élet mindenki számára megvalósítható!